Úvod / Pôdohospodárstvo podľa tém / Stroje a zariadenia / Rôzne

Význam a trendy pri riešení dopravy v poľnohospodárstve

09-04-2020
S použitím dostupných zdrojov spracoval: doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc. | [email protected]
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

Poľnohospodárstvo, ako výrobný odbor s plošným charakterom výroby, nevyhnutne potrebuje pre premiestňovanie materiálu medzi jednotlivými miestami výrobného procesu dopravný systém. Tento systém je tvorený dopravnými a manipulačnými prostriedkami a sieťou prepravných trás. Riešenia a kvalita vykonania prepravných prác spolu s postupmi manipulácie a skladovania materiálov významne ovplyvňujú efektívnosť výrobného procesu ako celku. Túto skutočnosť podčiarkuje aj významný podiel spotreby pohonných hmôt v poľnohospodárskej doprave z celkovej spotreby v poľnohospodárstve a ich stúpajúce ceny.

Manipulácia s materiálom, ktorú tvoria nakladacie, vykladacie a prepravné operácie (súhrnne doprava), skladovanie, balenie a váženie materiálu, umožňuje (spolu s dopravou osôb) plynulý priebeh výrobných procesov. Doprava je významným úsekom manipulácie s materiálom, pričom jej výsledkom nie je zmena fyzikálnych, biologických, chemických či iných vlastností materiálov, ale zmena ich polohy v priestore a v čase. Nasadzovanie stále výkonnejšej techniky pri technologických operáciách vyvoláva požiadavku na progresívne riešenie poľnohospodárskej dopravy a celej manipulácie s materiálom.

Poľnohospodárska výroba sa vyznačuje veľmi rozmanitou štruktúrou materiálových tokov, ktorých charakter významným spôsobom vplýva na poľnohospodársku dopravu. Nevyhnutnosť komplexného prístupu k problémom poľnohospodárskej dopravy vyžaduje rešpektovanie zásad samotného dopravného procesu, ale aj požiadaviek úzkej nadväznosti na nakladanie, vykladanie a celkové manipulovanie s prepravovanými materiálmi.

Poľnohospodárska doprava patrí k nevýrobným procesom poľnohospodárskej výroby, napriek tomu je však procesom nevyhnutným, zabezpečujúcim prepojenie jednotlivých výrobných úsekov. Svojim prepravným objemom patrí k popredným dopravcom v rámci dopravnej sústavy štátu. Na rozdiel od dopravy verejnej alebo priemyslovej má však celý rad zvláštností, vyplývajúcich predovšetkým z biologického charakteru poľnohospodárskej výroby.

Z hľadiska využitia strojov pre prepravu a manipuláciu má veľký význam otázka miest a lokality, v rámci ktorej sa materiál prepravuje resp. manipuluje. Z metodologického hľadiska sa poľnohospodárska (závodná) doprava člení na vonkajšiu a vnútornú.

Vonkajšia závodná doprava zabezpečuje prepravu hmotných substrátov závodnými dopravnými prostriedkami, avšak mimo územia poľnohospodárskeho podniku. Využíva sa najmä traktorová doprava a automobilová doprava.

Vnútorná závodná doprava zahŕňa všetky druhy dopravy na území podniku. Vnútorná závodná doprava sa z organizačného hľadiska ďalej člení na medziobjektovú a vnútroobjektovú, ktorú môžeme ďalej rozčleniť na medzioperačnú a operačnú.

Medzioperačná doprava nadväzuje na medziobjektovú dopravu, uskutočňuje sa vo vnútri objektov medzi pracoviskami a medzi technologickými operáciami. Operačná doprava je úzko spojená s uskutočňovaním technologických operácií.

Prevláda vnútorná doprava

Väčšina materiálov sa prepravuje v rámci základnej výrobnej jednotky poľnohospodárskeho podniku (vnútorná doprava). Celkove to predstavuje 55 - 65 % objemu materiálu. Z toho vyplýva, že manipulačná technika určená na nakladanie materiálu musí byť začlenená do bežnej zostavy strojového parku príslušného strediska. Musí sa vyznačovať vysokou prevádzkovou spoľahlivosťou a navyše univerzálnosťou - možnosťou využívať rôzne druhy adaptérov pre práce, ktoré sa robia v rámci strediska.

Na území poľnohospodárskeho podniku sa medzi jednotlivými výrobnými strediskami prepravuje 20 - 30 %, medzi poľnohospodárskymi podnikmi 1 - 1,5 %, pri odbyte vo vlastnej réžii 1,6 - 2 %, pri zásobovaní podniku vlastnými dopravnými prostriedkami 2,2 - 3 % z celkového množstva prepravovaného materiálu.

Dôležitou otázkou je taktiež aj smer prúdenia materiálu - materiálový tok. Za hlavný materiálový tok v poľnohospodárskom podniku možno považovať tok pole - sklad podniku, prípadne pole - objekt živočíšnej výroby. V rámci materiálového toku, kedy sa materiál dostane pomocou dopravnej a manipulačnej techniky z poľa na sklad podniku, sa prepraví celkove až 28 - 34 % z celkového prepravovaného množstva. Rovnako možno skúmať aj materiálový tok sklad poľnohospodárskeho podniku - pole, v rámci ktorého sa prepraví 22 - 26 %.

Zvláštnosti poľnohospodárskej dopravy

Doprava v poľnohospodárstve musí byť v súlade s požiadavkami poľnohospodárskej výroby, ktorá sa vyznačuje zložitým časovým a priestorovým usporiadaním pracovných operácií vo výrobnom procese. Výrobné procesy sa v poľnohospodárstve odlišujú od ostatných odvetví národného hospodárstva predovšetkým svojou biologickou podstatou, závislosťou na prírodných podmienkach, pretržitosťou pracovného procesu a nepretržitosťou technologického procesu, veľkým množstvom vyrábaných produktov, dlhými výrobnými cyklami a plošným charakterom. Z týchto vlastností poľnohospodárskej výroby vyplývajú potom aj špecifiká poľnohospodárskej dopravy, ktorá sa predovšetkým vo vnútropodnikovej doprave výrazne odlišuje od dopravy v ostatných rezortoch.

Poľnohospodárska doprava sa vyznačuje týmito špecifickými vlastnosťami:

  • uskutočňuje sa na veľkej ploche s rôznymi prepravnými podmienkami,
  • veľká časť dopravných operácií sa uskutočňuje v teréne,
  • prepravuje sa veľké množstvo rôznych druhov materiálov s rôznymi fyzikálno-mechanickými, biologickými a chemickými vlastnosťami,
  • požiadavky na dopravu sú nerovnomerné, závislé na sezónnosti výroby,
  • niektoré dopravné operácie je potrebné vykonať za každých podmienok (napr. dopravné operácie spojené so zásobovaním živočíšnej výroby),
  • materiálové toky sú väčšinou jednosmerné,
  • uskutočňuje sa veľké množstvo ložných operácií na rôznych miestach, z ktorých niektoré prebiehajú za jazdy dopravného prostriedku.

Značný význam z hľadiska formulovania požiadaviek na rozsah a druhy zariadení pre dopravu a manipuláciu s materiálom má skutočnosť, že v porovnaní s inými odvetviami národného hospodárstva má manipulácia s materiálom a predovšetkým poľnohospodárska doprava výrazný sezónny charakter. Tento fakt je potrebné rešpektovať vzhľadom k tomu, že je to jav trvalý a vyplýva z biologického charakteru poľnohospodárskej výroby.

Nemenej dôležitý však je i fakt, že v snahe dosiahnuť maximálnu úrodu pestovaných plodín skracujú sa časy trvania jednotlivých zberových prác. V nadväznosti na skracovanie termínov zberu skracujú sa i termíny, v ktorých sa v podniku s materiálom musí manipulovať, ako i termíny, v ktorých sa musí zberaný materiál dopravovať. Z takýchto okolností potom vyplývajú rozsiahle dopravné špičky. Na základe objektívneho charakteru podmienok, za ktorých sa doprava uskutočňuje, je potom potrebné dimenzovať jednotlivé dopravné a manipulačné zariadenia takým spôsobom, aby bola zabezpečená maximálna výkonnosť zberových strojov a zariadení, prípadne zariadení pre pozberové spracovanie úrody.

Trendy pri riešení dopravy v poľnohospodárstve

Prevažujúcim technologickým postupom dopravy v poľnohospodárstve je stále kombinovaná prevádzka pole - cesta. Z technického hľadiska sa v tejto oblasti ponúkajú modernejšie prevedenia podvozkov prípojných traktorových vozidiel využívajúcich široké nízkotlakové pneumatiky. Hľadisko ochrany pôdy pred zhutnením je stále viac a viac zohľadňované. Súčasný trend zvyšovania užitočnej hmotnosti traktorových prípojných vozidiel na 18 až 20 t, ale aj 32 t, sprevádzaný nárastom počtu náprav na 3 až 4, ich aktívnym riadením, zvýšenou pojazdovou rýchlosťou, je prostriedkom nárastu výkonnosti dopravy.
Tým je traktorová doprava schopná viac konkurovať automobilovej doprave a reagovať na nárast výkonnosti súčasných zberových strojov. Z hľadiska exploatačného je potom výhodný trend k univerzálnym podvozkom so sústavou výmenných nadstavieb. Vznikajú aj nové technologické varianty prípojných vozidiel: prekladacie vozy na obilie, ťahané zásobníky za samohybné rezačky, a pod.

Využitie automobilovej techniky sa v poľnohospodárstve trochu mení, odstupuje sa od priameho odvozu od málo výkonnej zberovej techniky. Automobily sa napájajú predovšetkým na výkonnú zberovú techniku, prípadne s prekládkou na okraji poľa, uplatňujú sa v zásobovaní špeciálnych aplikátorov, prevažne v diferencovanom dopravnom systéme. Rozvíja sa ich využitie v podnikoch služieb vrátane využitia jednoúčelových nadstavieb alebo kontajnerových prevedení na automobilových nosičoch.

Technologické riešenia dopravy v hlavných materiálových tokoch sa vyznačujú:

  • pri obilninách nárastom plošnej výkonnosti kombajnov nad 3,5 ha.h-1 a nástupom využívania prekládky na úvrati vrátane variantov s využitím prekladacích vozov,
  • pri cukrovej repe poklesom plôch a znížením počtu cukrovarov klesol objem prepráv, už dávnejšie odpadla preprava skrojkov a automobilová doprava dominuje pri odvoze z prícestných a spevnených skládok do cukrovarov,
  • pri zemiakoch v dopravných linkách prevažujú traktorové dopravné súpravy, automobily obsluhujú úseky k spracovateľom a odberateľom. Objavujú sa nové technické riešenia dopravných prostriedkov orientované na minimalizáciu poškodenia zemiakov,
  • pri krmovinách dochádza k nárastu výkonnosti moderných samohybných rezačiek a samozberacích vozov a prudko sa rozvíjajú nové technológie skladovania krmovín do fólie zabalených balíkov a silážovania vo vakoch. S tým sú spojené nové postupy a prvky v manipulácii, ako je šetrné zaobchádzanie so zabalenými balíkmi (kliešte na balíky pre nakladače), veľkoobjemové vozy so zadným sklápaním do zásobníkov lisovacích strojov, a pod.,
  • pri organických hnojivách pokleslo ich množstvo v dôsledku zníženia stavov zvierat, na druhej strane však rastie užitočná hmotnosť (nosnosť) rozhadzovačov hnoja aj cisterien na hnojovicu, zvyšujú sa však aj legislatívno-ekologické tlaky na poľné skládky hnoja a spôsoby aplikácie hnojovice,
  • pri priemyselných hnojivách prevládajú delené pracovné postupy s prekládkou na okraji poľa, výrazne sa uplatňujú organizácie služieb, stúpajú legislatívno-ekologické tlaky aj na túto oblasť.

Ďalší vývoj v oblasti poľnohospodárskej dopravy a manipulácie s materiálom možno vidieť v nasledovných oblastiach:

  • budú narastať požiadavky na zvyšovanie výkonnosti dopravy v súvislosti s nárastom výkonnosti zberových a aplikačných strojov. To je nevyhnutnou podmienkou zabezpečenia ich efektívneho využívania
  • bude sa rozširovať aj využitie elektroniky a automatizačnej techniky v riadiacej činnosti pri obsluhe traktora a prípojného vozidla, zamerané na minimálnu spotrebu, kontrolu preklzu kolies u traktorov a samohybných nakladačov, monitoringu stability nakladačov, automatizáciu skladových a expedičných procesov a pod.,
  • v oblasti ochrany pôdy a životného prostredia dôjde k využívaniu efektívnych dopravných prostriedkov, optimalizácii materiálových tokov za podpory logistických metód ako vo vnútornej poľnohospodárskej doprave, ako aj v doprave vonkajšej pri realizácii trhovej produkcie a zásobovania poľnohospodárskych podnikov,
  • hľadajú sa nové technologické postupy so zmenšenou energetickou a dopravnou náročnosťou, zlepšenými materiálovými vlastnosťami z hľadiska dopravy a manipulácie (objem, objemová hmotnosť, prepravné jednotky), s uplatnením princípu diferenciácie dopravy ako princípu ochrany pôdy pred zhutnením kolesami dopravných prostriedkov,
  • analýze a modelovaniu materiálových tokov a hodnoteniu pracovných postupov s cieľom zníženia objemov prepráv ako celku, zvlášť potom pri realizácii produkcie na trhu, zníženie záťaže komunikácií predovšetkým znížením počtu jázd a zníženiu záťaže ovzdušia emisiami bude potrebné venovať viac pozornosti. K tomu by mal prispieť aj zväčšený podiel železničných prepráv nielen v tuzemskej preprave, ale predovšetkým v prepravách v nadnárodných obchodoch a kooperáciách či v medzinárodnom prepojení spracovateľov.

Nemenej významnou je v procese rozvoja modernej poľnohospodárskej dopravy aj problematika:

  • nárastu kvalifikačných požiadaviek na obsluhu strojov, čo je u traktorov napr. vodičský preukaz triedy C, ak má traktor vyššiu pojazdovú rýchlosť ako 40 km.h-1 (ide už o stroj kategórie N - ťahač),
  • nárastu kvalifikačných požiadaviek na obsluhu aj z dôvodu vyššej náročnosti pri obsluhe elektronických palubných systémov moderných traktorov alebo systémov priestorovej orientácie GPS,
  • nárastu požiadaviek na sieť poľných ciest (vyššie prepravované hmotnosti, nápravové tlaky a dynamické sily v dôsledku vyšších rýchlostí - 40 km.h-1) a účinné riešenie problematiky správy a údržby poľných ciest.

Racionalizácia poľnohospodárskej dopravy

Operácie, ktoré sú súčasťou dopravného procesu, sú zároveň súčasťou výrobného procesu. Vytvárajú podmienky pre vznik a realizáciu úžitkových hodnôt výrobku. Produktom dopravy je nehmotný užitočný efekt, premiestnenie. Dopravou sa nezvyšuje úžitková hodnota prepravovaného materiálu, alebo tovaru, ale zvyšuje sa jeho cena. Problematikou dopravy sa zaoberajú rôzni autori, ktorí sa zhodujú v tom, že racionálne riešenie manipulácie s materiálom môže pozitívne ovplyvniť efektívnosť výroby. To platí všeobecne aj pre poľnohospodárstvo, vzhľadom na špecifiká poľnohospodárskej výroby a z toho odvodené zvláštnosti poľnohospodárskej dopravy. Predpokladom pre optimalizáciu dopravného procesu a postupné zavedenie racionalizačných opatrení je predovšetkým znalosť štruktúry dopravy, vlastností prepravovaných materiálov, ich objemu, časového rozloženia prepravy materiálov, vzdialeností, na ktoré sa materiály prepravujú.

Záver

Oblasť manipulácie s materiálom, z toho predovšetkým doprava, sa v súčasnej dobe podieľa 33 až 43 % na spotrebe nafty v poľnohospodárstve, 45 až 55 % na potrebe živej práce, 30 % na strojových investíciách, 18 až 20 % na celkových prevádzkových nákladoch v poľnohospodárskej prvovýrobe a 50 až 60 % na priamych nákladoch na mechanizované operácie. Z týchto údajov je zrejmé, že riešenie dopravných a manipulačných prác vo veľkej miere ovplyvňuje aj celkovú efektívnosť hospodárenia poľnohospodárskych podnikov. Aj preto je potrebné doprave v poľnohospodárstve venovať neustálu pozornosť.