Úvod / Pôdohospodárstvo podľa tém / Potravinárstvo / Odborné informácie

Komisia zverejnila správu o vykonávaní politiky EÚ v oblasti propagácie poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov

12-02-2021
(zdroj: www.ec.europa.eu)

Politika propagácie agropotravinárskych výrobkov bola v súlade s jej cieľmi. Zvýšila  konkurencieschopnosť odvetvia a povedomie o vysokých štandardoch výrobkov EÚ, najmä na tretích trhoch. V roku 2021 Komisia preskúma túto politiku s cieľom zohľadniť nové priority EÚ, ako je Európska zelená dohoda. Správa pre Európsky parlament a Radu poskytuje prehľad o tom, ako sa politika v oblasti agropotravinárskych výrobkov od reformy v roku 2014 implementovala a poskytuje odporúčania, ktoré budú podkladom pre preskúmanie politiky v roku 2021.

Zo správy vyplýva, že v rokoch 2016 až 2019 Komisia spolufinancovala celkovo 279 propagačných programov. 112 z nich bolo zameraných na vnútorný trh a 167 programov pomohlo výrobcom v EÚ vstúpiť na nové trhy mimo EÚ a zvýšilo povedomie o kvalitatívnych vlastnostiach agropotravinárskych výrobkov EÚ.

Veľmi vysoký počet návrhov predložených počas tohto obdobia potvrdzuje trvalý záujem agropotravinárskeho odvetvia EÚ o túto politiku, ako aj silný dopyt po možnostiach spolufinancovania, ktoré môžu maximalizovať vplyv propagačných kampaní EÚ doma i v zahraničí. Keďže požadované prostriedky každý rok do značnej miery presahovali dostupný rozpočet, medzi návrhmi bola silná konkurencia.

V rokoch 2016 až 2019 využívalo spolufinancovanie propagačnej politiky EÚ hlavne odvetvie ovocia a zeleniny, a to vo výške 19% až 30% celkového ročného rozpočtu na propagačnú politiku.

Správa tiež predstavila koncepciu ročných pracovných programov zavedenú reformou politiky v roku 2014 ako relevantný nástroj na zabezpečenie dynamického zosúladenia s ostatnými politikami EÚ a cielenejšie vykonávanie propagačnej politiky. Ročný pracovný program na rok 2021 bol v správe predstavený ako praktický príklad tohto dynamického zosúladenia, pričom 50% jeho rozpočtu sa venuje na témy, ktoré sú v súlade s cieľmi stratégie „Z farmy na stôl“ prijatej v roku 2020.

Správa definuje agropotravinársku propagačnú politiku EÚ ako kľúčový nástroj na podporu prechodu na udržateľnejšie poľnohospodárstvo. Komisia vo svojich odporúčaniach uznáva, že propagačná politika je čoraz dôležitejším nástrojom na splnenie cieľov stratégie „Z farmy na stôl“ a európskeho plánu boja proti rakovine.

Plán prehodnotenia propagačnej politiky na rok 2021  je zverejnený a otvorený pre spätnú väzbu  do 9. marca 2021.

Výťah a preklad z originálu

Zdroj:

https://ec.europa.eu/info/news/commission-publishes-report-implementation-eu-promotion-policy-agri-food-products-2021-feb-11_en