Úvod / Pôdohospodárstvo podľa tém / Spoločná poľnohospodárska politika 2023-2027 / Informácie a správy

Závery Európskej rady, 17. – 21. júla 2020 - SPP

22-07-2020
(zdroj: www.consilium.europa.eu)

Európska rada prijala 21. júla 2020 závery o pláne obnovy a viacročnom finančnom rámci na roky 2021 – 2027.

OKRUH 3 – PRÍRODNÉ ZDROJE A ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Viazané rozpočtové prostriedky pre tento okruh, ktorý zahŕňa poľnohospodársku a námornú politiku, ako aj opatrenia v oblasti životného prostredia a klímy, nepresiahnu 356 374 miliónov EUR, z čoho sa 258 594 miliónov EUR pridelí na výdavky súvisiace s trhom a priame platby. Priame platby podľa nariadenia (EÚ) č. 1307/2013 a nariadenia o strategických plánoch SPP nepresiahnu 239 916 miliónov EUR.

Spoločná poľnohospodárska politika

  • Reformovaná a modernizovaná spoločná poľnohospodárska politika (SPP) bude zabezpečovať prístup k bezpečným, vysokokvalitným, cenovo dostupným, výživným a pestrým potravinám. Bude sa ňou podporovať prechod na hospodársky, environmentálne a sociálne udržateľný a trhovo orientovaný sektor poľnohospodárstva a rozvoj dynamických vidieckych oblastí. SPP bude naďalej plniť ciele stanovené v zmluvách a poskytovať primeranú životnú úroveň poľnohospodárskym komunitám. SPP bude tiež venovať maximálnu pozornosť požiadavkám na dobré životné podmienky zvierat. Zohľadniť by sa mala sociálna štruktúra poľnohospodárstva a štrukturálne a prírodné rozdiely medzi rôznymi poľnohospodárskymi regiónmi.
  • Novým modelom vykonávania, ktorým sa obidva piliere spájajú do jedného programového nástroja – strategického plánu SPP, sa zaistí lepšie plnenie spoločných cieľov stanovených na úrovni EÚ. Nový model vykonávania poskytne členským štátom vyššiu flexibilitu a prispeje k zjednodušeniu. Podiel výdavkov SPP venovaných na opatrenia v oblasti klímy sa predpokladá na úrovni 40 %.
  • Spoločná poľnohospodárska politika na obdobie 2021 – 2027 sa bude naďalej zakladať na dvojpilierovej štruktúre:
    • Z piliera I (trhové opatrenia a priame platby) sa bude poskytovať priama podpora poľnohospodárom a financovať trhové opatrenia. Predovšetkým vďaka novej environmentálnej štruktúre bude prispievať k vyššej miere ambicióznosti spoločnej poľnohospodárskej politiky v oblasti životného prostredia a klímy. Opatrenia v rámci piliera I budú podobne ako v súčasnom rozpočtovom období financované v plnej miere z rozpočtu EÚ.
    • Z piliera II (rozvoj vidieka) sa budú zabezpečovať osobitné klimatické a environmentálne verejné statky, zvyšovať konkurencieschopnosť odvetví poľnohospodárstva a lesného hospodárstva, podporovať diverzifikácia ekonomických činností a kvalita života a práce vo vidieckych oblastiach vrátane regiónov s osobitnými obmedzeniami. Opatrenia v rámci piliera II budú spolufinancované členskými štátmi.

Pilier I:

Vonkajšia konvergencia

  • Vonkajšia konvergencia priamych platieb bude naďalej pokračovať. Všetky členské štáty s priamymi platbami na hektár pod úrovňou 90 % priemeru EÚ znížia o 50 % rozdiel medzi ich súčasnou priemernou úrovňou priamych platieb a úrovňou 90 % priemeru EÚ v šiestich rovnakých krokoch, ktoré začnú v roku 2022. Toto zbližovanie budú financovať úmerne všetky členské štáty. Navyše, všetky členské štáty dosiahnu do roku 2022 úroveň najmenej 200 EUR na hektár a do roku 2027 dosiahnu všetky členské štáty úroveň najmenej 215 EUR na hektár.

Stropy pre priame platby veľkým farmárom

  • Stropy pre priame platby veľkým prijímateľom sa zavedú dobrovoľne na úrovni 100 000 EUR. Budú sa uplatňovať len na základnú podporu príjmu v záujme udržateľnosti (BISS). Pri uplatňovaní stropov môžu členské štáty odpočítať od sumy základnej podpory príjmu v záujme udržateľnosti na prijímateľa všetky náklady súvisiace s prácou.

Poľnohospodárska rezerva a finančná disciplína

  • Na začiatku každého roku sa v rámci Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) vytvorí rezerva na podporu sektora poľnohospodárstva, pokiaľ ide o riadenie trhu alebo jeho stabilizáciu, alebo pre prípad kríz dotýkajúcich sa poľnohospodárskej produkcie alebo distribúcie („poľnohospodárska rezerva“). Jej výška predstavuje na začiatku každého roka v rámci obdobia 2021 – 2027 sumu 450 miliónov EUR v bežných cenách. Nevyužité sumy rezervy na krízové situácie v odvetví poľnohospodárstva v rozpočtovom roku 2020 sa prenesú do rozpočtového roku 2021 na vytvorenie poľnohospodárskej rezervy (presné roky sa zosúladia s prechodným obdobím SPP). Neviazané rozpočtové prostriedky poľnohospodárskej rezervy sa prenášajú na jej financovanie. Ak sa rezerva vyčerpá, doplní sa z existujúcich príjmov pridelených do EPZF, z rezerv, ktoré sú k dispozícii v rámci čiastkového stropu EPZF, alebo – ako posledná možnosť – z mechanizmu finančnej disciplíny.
  • Mechanizmus finančnej disciplíny za zachová s cieľom zaistiť dodržiavanie čiastkového stropu EPZF.

Pilier II

Rozdeľovanie podpory na rozvoj vidieka

  • EPFRV sa v období 2021 – 2027 prideľujú prostriedky vo výške 77 850 miliónov EUR, z ktorých sa 0,25 % použije na technickú pomoc Komisie. Pre členské štáty, ktoré čelia osobitnými štrukturálnym výzvam v ich odvetví poľnohospodárstva, alebo ktoré investovali značné prostriedky do výdavkov piliera II, alebo ktoré potrebujú presunúť významnejšie sumy do piliera I s cieľom zvýšiť stupeň konvergencie v rámci celkovej sumy, sa pridelia tieto dodatočné prostriedky: Belgicko (100 miliónov EUR), Nemecko (650 miliónov EUR), Írsko (300 miliónov EUR), Grécko (300 miliónov EUR), Španielsko (500 miliónov EUR), Francúzsko (1 600 miliónov EUR), Chorvátsko (100 miliónov EUR), Taliansko (500 miliónov EUR), Cyprus (50 miliónov EUR), Malta (50 miliónov EUR), Rakúsko (250 miliónov EUR), Slovensko (200 miliónov EUR), Slovinsko (50 miliónov EUR), Portugalsko (300 miliónov EUR), Fínsko (400 miliónov EUR).

Predbežné financovanie rozvoja vidieka

  • Počiatočná suma predbežného financovania sa vyplatí v splátkach takto:
    • v roku 2021*: 1 % sumy podpory z EPFRV na celé obdobie trvania strategického plánuSPP;
    • v roku 2022*: 1 % sumy podpory z EPFRV na celé obdobie trvania strategického plánu SPP;
    • v roku 2023*: 1 % sumy podpory z EPFRV na celé obdobie trvania strategického plánu SPP.

* (presné roky sa zosúladia s prechodným obdobím SPP).

Miery spolufinancovania pre podporu rozvoja vidieka

  • Maximálna miera príspevku z EPFRV, ktorá sa má stanoviť v strategických plánoch SPP, je:
    • 80 % oprávnených verejných výdavkov v najvzdialenejších regiónoch a na menších ostrovoch v Egejskom mori v zmysle nariadenia (EÚ) č. 229/2013;
    • 85 % oprávnených verejných výdavkov v menej rozvinutých regiónoch;
    • 60 % oprávnených verejných výdavkov v prechodných regiónoch;
    • 65 % oprávnených výdavkov na platby pokrývajúce prírodné alebo iné obmedzenia jednotlivých oblastí;
    • 43 % oprávnených verejných výdavkov v ostatných regiónoch.

Minimálna miera príspevku z EPFRV je 20 %. Vyššia 80 % miera spolufinancovania sa uplatňuje na environmentálne a klimatické záväzky a iné záväzky v oblasti riadenia; na znevýhodnenie jednotlivých oblastí vyplývajúce z určitých povinných požiadaviek; na neproduktívne investície; na podporu európskeho partnerstva v oblasti inovácií a iniciatívy LEADER. 100 % spolufinancovanie sa uplatňuje na finančné prostriedky presunuté do EPFRV.

Pravidlá zrušenia viazanosti

  • Komisia automaticky zruší viazanosť akejkoľvek časti rozpočtového záväzku na intervencie v záujme rozvoja vidieka v rámci strategického plánu SPP, ktoré do 31. decembra druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom bol prijatý rozpočtový záväzok, neboli použité na predbežné financovanie alebo na priebežné platby vo vzťahu k vynaloženým výdavkom.
  • Z finančných prostriedkov v rámci tohto okruhu sa podporuje aj Európsky námorný a rybársky fond, cielené financovanie spoločnej rybárskej politiky (SRP), námorná politika Únie a medzinárodné záväzky Únie v oblasti správy oceánov, predovšetkým v kontexte agendy 2030 pre udržateľný rozvoj. Bude sa nimi teda podporovať udržateľný rybolov a akvakultúra a ochrana morských biologických zdrojov, ako aj miestnych komunít, ktoré na nich závisia.
  • V rámci tohto okruhu sa bude ďalej financovať Program pre životné prostredie a ochranu klímy LIFE, z ktorého sa poskytne ďalšia podpora na ochranu biodiverzity vrátane sústavy Natura 2000, a transformácia Únie na čistú, obehovú, energeticky efektívnu, nízkouhlíkovú spoločnosť odolnú proti zmene klímy.
  • V záujme riešenia sociálnych a hospodárskych dôsledkov cieľa, ktorým je dosiahnuť v EÚ do roku 2050 klimatickú neutrálnosť, sa vytvorí Mechanizmus spravodlivej transformácie, ktorého súčasťou bude Fond na spravodlivú transformáciu. Fondu na spravodlivú transformáciu sa na obdobie 2021 – 2027 pridelí 7 500 miliónov EUR. Distribučný kľúč pre Fond na spravodlivú transformáciu bude v súlade s návrhom Komisie vrátane maximálnej sumy a pomerného zníženia minimálnej intenzity pomoci. Prístup k Fondu na spravodlivú transformáciu sa obmedzí na 50 % prostriedkov pridelených pre tie členské štáty, ktoré sa zatiaľ nezaviazali splniť cieľ, ktorým je dosiahnutie klimaticky neutrálnej EÚ do roku 2050 v súlade s cieľmi Parížskej dohody, zvyšných 50 % sa sprístupní po prijatí takéhoto záväzku.

Flexibilita medzi piliermi

  • Členské štáty sa môžu rozhodnúť, či poskytnú dodatočnú podporu:
    • na opatrenia v rámci programovania rozvoja vidieka, ktoré sa financuje z EPFRV, v rozpočtových rokoch 2022 – 2027, a to až do výšky 25 % ich ročných národných stropov stanovených v prílohe IV k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa podpory strategických plánov, po odpočítaní prostriedkov pridelených na bavlnu stanovených v prílohe VI na kalendárne roky 2021 až 2026. V dôsledku toho zodpovedajúca suma už nebude k dispozícii na poskytnutie priamych platieb. Prahová hodnota sa môže zvýšiť o 15 percentuálnych bodov, ak členské štáty využijú zodpovedajúce zvýšenie pre intervencie financované z EPFRV na riešenie konkrétnych environmentálnych a klimatických cieľov, a o 2 percentuálne body, ak členské štáty využijú zodpovedajúce zvýšenie pre intervencie financované z EPFRV na podporu mladých farmárov,
    • až do výšky 25 % z prostriedkov pridelených členskému štátu z EPFRV v rozpočtových rokoch 2022 – 2027 na prostriedky pridelené členskému štátu na priame platby na kalendárne roky 2021 až 2026, ako sa uvádza v prílohe IV k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa podpory strategických plánov. V dôsledku toho zodpovedajúca suma už nebude k dispozícii na podporu v rámci rozvoja vidieka. Prahová hodnota sa môže zvýšiť na 30 % pre členské štáty s priamymi platbami na hektár pod úrovňou 90 % priemeru EÚ.

Výťah z originálu

Zdroj:

https://www.consilium.europa.eu/sk/press/press-releases/2020/07/21/european-council-conclusions-17-21-july-2020/