Správa EK o úlohách a výhodách maloobchodných aliancií v agropotravinárskom dodávateľskom reťazci
Správa o maloobchodných alianciách v poľnohospodárskom a potravinovom dodávateľskom reťazci, ktorú uverejnila Európska komisia, vysvetľuje činnosti maloobchodných aliancií, ich vplyv na potravinový dodávateľský reťazec a právny rámec, ktorý sa môže vzťahovať na ich vytváranie a činnosti.
Maloobchodné aliancie sú horizontálne koalície maloobchodníkov, obchodných reťazcov a družstevných maloobchodných skupín, ktoré spolupracujú pri kombinovaní činností, ako je napríklad kolektívne získavanie dodávok.
Existujú tri hlavné typy maloobchodných aliancií: nezávislé maloobchodné skupiny, národné aliancie a európske aliancie. V rámci týchto rôznych typov môžu stále existovať značné rozdiely. Zatiaľ čo členovia nezávislých maloobchodných skupín a národných maloobchodných aliancií sú zvyčajne aktívni na tom istom národnom trhu, členovia európskych maloobchodných aliancií pôsobia na rôznych národných trhoch.
Pokiaľ ide o činnosti maloobchodných aliancií, môžu sa líšiť v závislosti od typu. Nezávislé maloobchodné skupiny budú obvykle kupovať výrobky spoločne, na rozdiel od iných typov aliancií. Medzi hlavné činnosti národných a európskych aliancií patrí účasť na spoločných tendroch a/alebo uzatváranie dohôd s veľkými výrobcami. Tieto druhy dohôd sa vzťahujú na širokú škálu služieb, ktoré maloobchodné aliancie ponúkajú dodávateľom, ako sú propagačné činnosti alebo plány rastu.
Maloobchodné aliancie môžu:
- podporovať menších dodávateľov pri rozvoji ich siete alebo sa môžu podieľať na spoločnom obstarávaní nepredajných výrobkov, ako sú zariadenia v obchode alebo služby zdieľania údajov,
- z hľadiska spotrebiteľov - zvyšovaním efektívnosti a poskytovaním protiváhy veľkým výrobcom značiek môžu maloobchodné aliancie viesť k nižším spotrebiteľským cenám a ovplyvniť rozmanitosť výrobkov ponúkaných spotrebiteľom. Konkrétne účinky budú závisieť od charakteru vzťahov medzi maloobchodníkmi a dodávateľmi, ako aj od existujúcej hospodárskej súťaže na maloobchodnom trhu,
- vo vzťahu k dodávateľom môžu maloobchodné aliancie viesť k zvýšeniu efektívnosti a uľahčeniu rozširovania trhu.
Správa napokon predstavuje právny rámec uplatniteľný na maloobchodné aliancie na úrovni EÚ a uvádza príklady rozhodovacej praxe Európskej komisie a národných orgánov pre hospodársku súťaž.
Výťah a preklad z originálu
Zdroj: